علمی و آموزشی

به اشتراک گذاشتن مطالب علمی

علمی و آموزشی

به اشتراک گذاشتن مطالب علمی

  • ۰
  • ۰

روانشناسی رفتاری یک شاخه از روانشناسی است که بر مطالعه و تحلیل رفتار قابل مشاهده افراد تمرکز دارداین شاخه بر این باور است که رفتار از طریق شرطی سازی و تعامل با محیط یادگیری می‌شود و می‌توان آن را با استفاده از شیوه‌های علمی و کنترل شده پیش‌بینی و کنترل کرد . روانشناسان رفتاری به عوامل محیطی بر رفتار تأکید می‌کنند و عوامل ذاتی یا ارثی را نادیده می‌گیرند. این شاخه در اواسط قرن بیستم توسط پژوهشگرانی مانند جان واتسون، پاولوف و اسکینر شکل گرفت.روانشناسی رفتاری چیست؟

تفاوت روانشناسی رفتاری و سایر شاخه‌های روانشناسی

روانشناسی رفتاری یا رفتارگرایی یک شاخه از روانشناسی است که بر روی مطالعه و تحلیل رفتار قابل مشاهده تمرکز می‌کند. این شاخه در اواسط قرن بیستم توسط پژوهشگرانی مانند جان واتسون، پاولوف و اسکینر شکل گرفت. روانشناسان رفتاری معتقدند که رفتار از طریق شرطی سازی و تعامل با محیط آموخته می‌شود و می‌توان آن را با پاداش و تنبیه تغییر داد.

کاربردهای روانشناسی رفتاری

روانشناسی رفتاری کاربردهای متعددی در زمینه‌های مختلف دارد. برخی از این کاربردها عبارتند از:

روانشناسی رفتاری درمانی: این روش برای درمان برخی از بیماری‌های روانی مانند اوتیسم، بیزاری، وسواس و ترس استفاده می‌شود. با استفاده از شرطی سازی، پاداش و تنبیه، رفتارگرایان سعی می‌کنند رفتارهای نامطلوب را تضعیف و رفتارهای مطلوب را تقویت کنند.

ساختن و شکستن عادات: روانشناسی رفتاری نحوه ساختن عادات سالم و ترک عادات بد را نشان می‌دهدبا استفاده از شرطی سازی، تقویت‌کننده‌ها، جایگزین‌ها و خودآگاهی، می‌توان عادات خود را کنترل کرد.

آموزش به کودکان: روانشناسی رفتاری نحوه آموزش ما به فرزندانمان و دانش‌آموزانمان را شکل داده است با استفاده از پاداش، تنبیه، انجمن‌ها و شرط‌بندی، می‌توان به کودکان مهارت‌ها، اطلاعات و رفتارهای جدید را آموخت.

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B1%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%B1

  • ۰۲/۰۳/۰۶
  • sanaz bbbbbb

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی